top of page
  • Writer's pictureGoly Nasseri

خرید خانه در رشت

طبق بررسی های انجام شده، در سال های اخیر، افراد زیادی علاقه مند به سکونت در شمال کشور شدند و به خرید خانه در شهرهای شمالی روی آوردند. علل گرایش مردم به خرید خانه در رشت، دور بودن از آلودگی و ازدحام و رسیدن به آرامش است. همچنین این افراد با خرید خانه در این منطقه، می توانند صاحب یک سرمایه گذاری عالی در بخش املاک شوند. از همین رو در این مطلب تصمیم داریم اطلاعاتی درخصوص خرید خانه در رشت به شما عزیزان ارائه دهیم.

خرید خانه در رشت

از آنجایی که این شهر در سال های اخیر در حال توسعه بوده، خرید خانه در رشت، از لحاظ مالی می تواند بسیار ارزشمند باشد. به طوری که شما با ۷۰۰ میلیون تومان می توانید یک آپارتمان مناسب خریداری کنید. البته ناگفته نماند، پارامترهایی که در قیمت خانه رشت دخیلند، متعدد هستند.

سن بنای ساختمان یکی از عوامل مؤثر بر قیمت خانه در رشت است. گاهی نیز شاید یک مالک به علت مهاجرت و عجله در فروش، ملک خود را با قیمت مقرون به صرفه بفروشد. از همه اینها مهم تر، محدوده شهر رشت است. مناطق مختلفی در مرکز رشت مانند سلیمانداراب، منطقه آسایش، منطقه عینک و... از لحاظ توسعه شهری، از امتیازات مهم و اولیه ای برخوردار هستند‌.



قیمت خانه در رشت

طبق گفته یکی از فعالان بخش مسکن در رشت، ارزان ترین ساختمان های نوساز، همان ساختمان های نسقی یا قولنامه ای هستند که در واقع بدون اخذ پروانه و مجوز از شهرداری و نظام مهندسی ساخته می شوند. محله های دباغیان، امام حسین، توشیبا، شهید بهشتی، یخسازان، کمربندی، آزادگان و قلی پور بیشترین ساختمان های نسقی را در خود جای داده اند.

در سال گذشته، ارزان ترین این ساختمان ها، متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان بوده و امسال متری ۷ میلیون تومان به فروش می رسد. البته قیمت خانه در رشت در حاشیه شهر یا در محلات ضعیف مانند استقامت ۲، معلولان و لاکان، پایین تر بوده و محلی برای سکونت طبقات کارگری و مستأجرانی با درآمد اندک است. همچنین مسکن مهر، حمیدیان، جماران، شهرک فرهنگیان و حافظ آباد مقصدی برای سکونت افراد با درآمد متوسط به شمار می رود.

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن، در سال ۹۷، پنج میلیون تومان بوده، در سال ۹۸ به هفت میلیون تومان و در سال ۹۹ به متری ده میلیون تومان جهش یافته است. ناگفته نماند که افزایش قیمت خرید خانه در رشت، در همه مناطق یکسان نبوده و نیست. به عنوان مثال در منطقه گلسار، قیمت هر متر مربع از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون رسیده است.

به طور کلی باید گفت قیمت خانه در رشت، از سال ۹۷ تا ۹۹ جهش چند برابری داشته، اما اکنون از حالت افسار گسیخته خارج شده و مالک متناسب با نیاز خود روی ملکش قیمت گذاری می کند.

فروش خانه در رشت

شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان، یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی آن بوده که علاوه بر جاذبه های بکر گردشگری، دارای مکان های تاریخی بسیاری است. از این رو به دلیل امکانات رفاهی مناسب، جزو پر جمعیت ترین شهرهای شمالی ایران شناخته می شود.

رشد املاک در شمال کشور موجب شده تا فروش خانه رشت جذابیت بسیاری پیدا کرده و افراد به عنوان یک سرمایه گذاری سودمند روی آن حساب باز کنند. در حال حاضر فروش خانه در رشت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، بسته به منطقه تفاوت دارد. به این معنی که خانه های حاشیه ای به علت نداشتن سند و قولنامه ای بودن ارزان تر به فروش می رسند.

اما متأسفانه این خانه ها با مشکلاتی همچون کمبود زیرساخت های شهری و خدماتی مواجه اند. بر اساس داده های مرکز آمار ایران، در شهرهای گردشگری مانند رشت، لاهیجان و دیگر شهرستان های گیلان، ویلاها و خانه های مسکونی، به متری ۸ الی ۸۰ میلیون تومان در نقاط بالای شهر به فروش می رسد.

جمع بندی

استان های شمالی به خصوص گیلان و رشت دارای آب و هوای معتدل هستند. به همین دلیل افراد بسیاری برای تفریح و دوری از شلوغی شهرهای بزرگ، به آنجا سفر می کنند. علاوه بر همه اینها، رشت، شهری توریست پذیر بوده و تراکم جمعیت در فصول بهار و تابستان به حداکثر خود می رسد. سر سبزی و طراوت جنگل، در کنار زیبایی دریا و امکانات شهری، موجب شده بسیاری از افراد به فکر خرید خانه در رشت باشند. چرا که فاصله نزدیک رشت به استان های البرز و تهران، یک مزیت دیگر برای ساکنین این کلان شهرهاست که ترجیح می دهند تعطیلات آخر هفته خود را در گیلان به سر ببرند. اگر این دلایل باعث شده به خرید خانه در رشت علاقه مند شوید، می توانید به وب سایت پست ملک سری بزنید!

bottom of page